Salling Rooftop – en kulturel brobygger til hverdagen
Med et årligt besøgstal på over en million, bidrager Salling Rooftop massivt til kulturelle oplevelser i hverdagen. Ifølge direktør i Salling, Marianne Bedsted, kan Aarhus udvikle sig endnu mere kulturelt ved fortsat at teste grænserne mellem det kulturelle og det kommercielle. Personligt drømmer hun om en gangbro over byens tage.
Forvaltningschef for Kultur og Borgerservice i Aarhus, Carsten Holst, har sat direktør i Salling, Marianne Bedsted, stævne på Salling Rooftop en solrig fredag formiddag til en samtale om Salling Rooftop, kulturen og hverdagen i Aarhus.
Interviewet er en del af en serie, der sætter fokus på kulturen i hverdagen. Hvor den findes, hvad den betyder for hverdagen, og hvordan samspillet foregår mellem kultur og kommercielle aktører som fx Salling.
Carsten Holst: ”Da Anders Winnerskjold tiltrådte som borgmester, var en af hans udmeldinger, at kulturen og kunsten i Aarhus er vigtig, men at hverdagen er vigtigere. Det fik mig til at tænke over, hvor meget kulturen betyder for hverdagen, og hvor vigtig og integreret kunst og kultur er i alt det, vi foretager os i vores fritid og dagligdag. Hvordan kunst og kultur giver os oplevelser, fællesskab og livskvalitet. Og hvor vigtigt netop det er – i en tid som nu med utryghed, mistrivsel og andre store udfordringer.”
”Marianne, du er direktør i Salling, medlem af bestyrelsen i ARoS, Musikkens Hus, har været bestyrelsesformand for DR og tidligere direktør i Musikhuset Aarhus. Så du kender om nogen til kultur i Aarhus. Når du hører ordet kultur, som jo kan være mange ting, hvad er det så for dig?”
Marianne Bedsted: ”Når jeg hører ordet kultur, tænker jeg på alt det, der giver en by eller et fællesskab karakter og liv. Kultur er ikke kun kunst, men også de oplevelser, vi deler sammen – det er musikken, maden, historierne og mødet mellem mennesker. Kultur er også en måde at give liv og energi til byens rum, hvor vi kan samles, udveksle ideer og skabe nye forbindelser.”
”Kultur er altså det, der binder os sammen og giver os et fælles grundlag – uanset om det sker i en koncertsal, på et museum, eller som her på Salling Rooftop.”
Salling som mødestedet
Carsten Holst:” Udtrykket ’Vi mødes i Salling’ har været en ledetråd i Sallings snart 120 års historie, og du fortæller, at det var også styrende for etableringen af Salling Rooftop, da der for ca. 10 år siden skulle ske noget i forhold til den stigende handel på internettet. Hvordan bidrager Salling Rooftop som mødested til kultur i hverdagen?”
Marianne Bedsted: ”Ideen med Rooftop var, at det skulle være et sted, hvor folk kommer for at slappe af, møde venner og få en god oplevelse. Og med over en million årlige besøgende må det siges at være lykkes over forventning. Salling Rooftop er i dag et unikt sted, der kombinerer kultur, kunst og socialt samvær på en måde, der er tilgængelig for alle – en oase, hvor mennesker fra forskellige baggrunde kan finde sammen, dele oplevelser, men også finde rum til refleksion højt over byen.”
”Når vi fx har opera og klassiske koncerter på programmet, vil en del af publikum opleve den slags kultur for første gang og få en god oplevelse med det. På den måde er vores tilbud med til at inkludere kultur i hverdagen. Og se fx den gruppe af unge, som lige nu bare sidder og nyder solen, snakker, reflekterer – og i øvrigt uden telefoner. Det er også meningen med Rooftop.”
Kulturen og det kommercielle
Carsten Holst: ”Der er en interessant sammenhæng mellem det kommercielle og det kunstneriske og kulturelle. Fra blandt andet min tid som chef for Filmby Aarhus har jeg arbejdet med potentialerne ved at koble de to verdener, og derudover har kulturen i sig selv en kommerciel værdi som understreges i en aktuel rapport, der viser, at kulturen og kunsten i Aarhus hvert år omsætter for lige så meget som hele Aarhus Havn.”
”Så hvad er Sallings bevæggrund for at bruge kultur til af fremme det kommercielle, og hvordan balancerer Salling det kommercielle og kulturelle aspekt – fx her på Rooftop?”
Marianne Bedsted: ” Sallings strategi er kort fortalt at være ’the place to be’. Men du har ret i, at det er en konstant balancegang. På den ene side er Salling en forretning, men på den anden side har vi et stærkt ønske om at bidrage positivt til samfundet gennem bl.a. kultur. Et eksempel. Når vi afholder koncerter eller foredrag, øges omsætningen i cafeen og butikken. Men samtidig giver disse begivenheder folk en oplevelse, der rækker ud over shopping. At bruge kultur kommercielt handler derfor ikke kun om salg – det handler om at skabe værdi for både Salling og for Aarhus.”
”Vi ser det som en win/win, fordi vi bidrager til byens udvikling og samtidig skaber et attraktivt sted for vores gæster og byens turister. Salling er nu ikke kun shopping, det er også et rum for oplevelser, kunst, foredrag, musik og fællesskab – en kulturel oplevelsesoase – samtidig med at du shopper.”
Kulturen som en del af udviklingen af Aarhus
Carsten Holst: ”Lad os snakke lidt om tendenser i forhold til kulturens udvikling i byer, og hvordan byer som Aarhus integrerer kultur i det offentlige rum og i dagligdagen. Også i forhold til den investering man gjorde da Aarhus var kulturhovedstad i 2017 – en investering man stadig kan mærke de positive effekter af den dag i dag.”
”Hvad gør kulturen og investeringer i kultur for udviklingen af en by som Aarhus?”
Marianne Bedsted: ”Det korte svar er, at det gør meget. Jeg ser er en voksende forståelse for, at kultur skal være en integreret del af byudviklingen, ikke blot en tilføjelse. Det er ikke kun museer og teatre, men hele byrummet, der i dag bliver set som en scene for kulturelle begivenheder, og Aarhus har været god til at udnytte sin kulturelle kapital til at skabe levende og inkluderende byrum, hvor kultur er synlig og tilgængelig for alle.”
Carsten Holst: Det er ofte kunst, kultur og steder som biblioteker og museer, som nedprioriteres, når der skal findes penge i kommunale budgetter, men for mig er kunst og kultur også velfærd – fx som middel mod ensomhed. Hvordan tænker du? Kan man være mere modig i forhold til at prioritere midler til kultur – også i lyset af, at penge brugt på kultur kommer fem gange igen i form af vækst og arbejdspladser?
Marianne Bedsted: ”Ja, det synes jeg er helt oplagt. Kulturområdet er et fornuftigt sted at investere – også set med økonomiske briller. Også derfor er kultur vigtig for Aarhus, da byens vækst og attraktivitet hænger tæt sammen med de kulturelle tilbud. Kultur tiltrækker turister, skaber arbejdspladser og gør på den måde Aarhus til en mere dynamisk og levende by.”
Start med at drømme stort
Carsten Holst:” Lad os her til sidst se lidt fremad og snakke om, hvad der skal til for at vi kan blive ved med at udvikle Aarhus kulturelt. Gøre noget nyt. Og meget gerne i et samarbejde mellem kulturelle og kommercielle aktører.”
”Hvad kunne være det næste store kulturelle projekt for Aarhus og for Salling Group? Hvad drømmer du om?”
Marianne Bedsted: ” Hvis ikke Salling bliver ved med at skabe gode oplevelser, så vil jeg være nervøs for vores eksistens, så vi skal fortsætte med at bryde grænser mellem det kommercielle og det kulturelle. Jeg drømmer om at tage Sallings engagement i kulturel innovation til det næste niveau fx ved at skabe kulturelle oplevelser, der trækker på elementer af både teknologi, bæredygtighed og samfundsengagement. Altså projekter, der ikke bare underholder, men også informerer, inspirerer og involverer.”
”I forhold til kultur i Aarhus generelt ser jeg gerne flere udendørs aktiviteter, fx i den kommende park ved Rådhuset, ARoS, The Dome, der snart åbner, og Musikhuset. Aarhus kan altid bruge flere anledninger til at folk kan mødes på tværs af generationer, kulturer, etc. Som eksempel synes jeg at kunstudstillingen ’Sculpture By the Sea’, som var en del af Aarhus i flere år ved Tangkroen, kunne noget fantastisk i byrummet og i kombination med naturen.
”Men skal jeg nævne en konkret ny vild idé må det være en gangbro over byens tage, der forbinder ARoS, Salling Rooftop, osv. Det er en ide jeg har drømt om i nogle år. Måske bliver den til noget en dag.”