Aarhus Inside logo

Robertas Society – fra bibliotek til hotel med fokus på kultur og fællesskab

Udgivet: 25. juni 2025
Carsten Holst og Alex -Robertas Society - Foto Sophie Dreijer
af: Carsten Holst - Fotograf: Sophie Dreijer

Når det gamle hovedbibliotek i Aarhus åbner dørene igen, er det som Robertas Society – et kombineret hotel, hostel og kulturhus med overnatning fra køjesenge til suiter og fokus på fællesskab og kultur i hverdagen. Ifølge Alexander Kølpin, som sammen med et stærkt hold står bag konceptet, er prisen lav, men de kulturelle ambitioner høje. Fx med en scene til at hjælpe unge talenter på vej.

Forvaltningschef for Kultur og Borgerservice i Aarhus, Carsten Holst, mødes med Kreativ Direktør i Kolpin Hotels, Alexander Kølpin til en samtale om kultur, talent og potentialerne i Aarhus.

Interviewet er en del af en serie, der sætter fokus på kulturen i hverdagen, hvor den findes, hvad den betyder for hverdagen, byens borgere, og samspillet mellem kultur og erhvervsliv. Samtalen med Alexander Kølpin handler om byens nye mødested Robertas Society i Mølleparken. Et sted der ikke ønsker at kategorisere sig, men vil gå efter lave såvel som højere priser.

Carsten Holst: ”Da jeg første gang hørte dig fortælle om dine planer om et kulturhotel i det gamle hovedbibliotek i Mølleparken, slog det mig, hvor vigtige den slags projekter er. Fordi kulturen ikke kun skal opleves på steder som ARoS, Musikhuset eller på bibliotekerne, men også skal være en del af hverdagen. Og nogle gange opdager vi først kulturen, når vi står midt i den – fx som en gæst på Robertas Society. Det vil jeg gerne tale med dig om.”

”Så Alexander – når du hører ordet kultur, hvad betyder det så for dig?

Alexander Kølpin: ”Kultur handler for mig om møder mellem mennesker – det, der opstår i rummet mellem produkt og menneske. Det kan være musik, mad, vin, samtale – men også bare det at være til stede i et rum, hvor noget opstår. Jeg kommer selv fra teatret, og har altid arbejdet med iscenesættelse, og nu forsøger jeg at overføre den tilgang til hotelbranchen. På Robertas skal vi ikke bare sælge en seng eller en øl – vi skal skabe et fællesskab og et mødested, hvor folk oplever noget autentisk.”

”Da vi blev introduceret for bygningen i Aarhus, kunne vi straks se mulighederne. Den arkitektoniske og historiske ramme er ideel. Det gamle hovedbibliotek er en genial ramme til at samle et publikum og skabe et unikt mødested hvor kultur allerede er indlejret i bygningen.”

Carsten Holst og Alex -Robertas Society - Foto Sophie Dreijer

Robertas og kultur i hverdagen

Carsten Holst: Hvordan bliver Robertas Society en del af hverdagskulturen i Aarhus. Jeg forstår det som, at du også gerne vil skabe noget for dem, der ikke nødvendigvis overnatter – altså et åbent miljø?

Alexander Kølpin: ”Helt sikkert. Robertas Society er tænkt som et åbent og folkeligt sted, hvor man kan bo for 129 kroner. Vi kommer til at have skoleklasser, sportshold, lokale studerende og århusianere, der måske bare vil til fællesspisning kl. 18 hver dag. Vi vil gerne skabe et åbent, folkeligt sted. Derudover bygger vi Danmarks måske mindste scene på 4 x 2 meter nede i kælderen, hvor der før var skabe og vaskemaskiner. Den skal være et sted for foredrag, koncerter, open mic, Stand Up og meget mere. Vi vil skabe indhold hver uge med kulturelt program, vi er sikre vi kan levere på. Kvalitet tager tid, og vi skal lære byen og at kende.”

Carsten Holst: ” Det er netop det, jeg synes er interessant – at I tapper ind i byens puls. Hvad gør det ved hverdagen, at man etablerer et sted som jeres, hvor kulturen ikke kun er noget, man skal opsøge, men noget man skaber, og ind imellem måske lidt tilfældigt?”

Alexander Kølpin: ”Det handler om at skabe noget meningsfuldt, hvor folk føler sig hjemme. Vi er ikke et femstjernet produkt, men en hybrid, hvor både studerende og bedstefædre med børnebørn kan finde plads. Vi har fællesspisning, arbejdspladser i fællesrum og visning af AGF-kampe. Vi forsøger at afspejle og være en del af hverdagen.”

”Jeg kommer fra teatret, hvor man kender overenskomsten: Man køber en billet, ser en forestilling. I hotelverdenen køber man et værelse eller en øl – men det interessante er det mellemrum, der opstår mellem produkt og menneske. Det er her, der opstår ”musik”, dialog og resonans. Vores ambition er at iscenesætte hele gæsterejsen – fra “hej og velkommen” til afrejse. Hvis vi kun fokuserer på produktet, mister vi magien. Det handler også om den varme og generøsitet, man møder. Oplevelsen starter ikke først, når tæppet går op, men også i forberedelsen”

Kulturen og det kommercielle

Carsten Holst: ”Ofte taler man om, at kunsten skal leve på egne præmisser. Hvordan ser du på forholdet mellem kultur og kommercialisering? Er det en udfordring for dig, og kan de to ting sameksistere?”

Alexander Kølpin: ”Ja, og i en ideel verden tager jeg hele min kulturelle baggrund – som instruktør og producent – og bruger den til at iscenesætte oplevelser i hotelverdenen. Hvis vi kan forene mad, vin, samtale og underholdning i et ægte, glædesfyldt rum, så tror jeg, casen holder. Den er ikke drevet af subsidier, men af folkets interesse.

Det er befriende, at det kun er publikum, der afgør, om det vi laver, er levedygtigt. Det er ikke kunstigt holdt i live.”

”Derfor ser jeg ikke kunsten og det kommercielle som en modsætning. Kommerciel kultur behøver ikke være af lav kvalitet, og det er ikke en kvalitet i sig selv at være smal. Det vigtige er, hvad der driver projektet. Hvis det handler om at berøre mennesker – med en sang, et foredrag, en koncert – så ser jeg intet problem i, at det foregår i en kommerciel ramme.”

”Carsten Holst: Så det kulturelle er ikke et ekstra lag – det er selve kernen?”

Alexander Kølpin: ”Ja, kulturen er det øverste lag – vores værelser og mad er naturligvis vores økonomiske fundament, som understøtter vores kulturelle indhold. Vi siger ikke: Kom og overnat, og så får du lidt kultur med. Vi siger: Kom og vær med til noget – og du kan også overnatte. Det er en grundlæggende vending af præmissen. Det er kulturen og oplevelserne, der er årsagen til, at folk vælger os.”

Carsten Holst og Alex -Robertas Society - Foto Sophie Dreijer

Kulturen som en del af udviklingen af Aarhus

Carsten Holst: ” Du kender jo Aarhus – måske ikke så meget fra de seneste år, men du var her under kulturhovedstaden i 2017. Når du ser på byen, hvad mangler den kulturelt, og hvad gør Aarhus til et godt sted for Robertas?”

Alexander Kølpin: ”Aarhus har en stærk kulturel dynamik. Der er mange unge, uddannelsesinstitutioner og engagement i kulturlivet. Og vi er blevet mødt af en enorm velvilje, både fra kommunen og borgerne. Vi er ikke gået til projektet med analyser og segmenter, men med intuition og lysten til at skabe noget, og byen har taget godt imod det. Selvfølgelig har vi en business case og styr på økonomien, men kernen er, at vi med Robertas har noget, vi gerne vil give videre – og ønsket om dialog.”

”I forhold til Aarhus generelt, så mangler byen måske et stort spillested – noget på størrelse med Royal Arena med plads til 12-15.000 mennesker. Jeg tror der er et hul i byens tilbud til de større kultur- og konferencebegivenheder. Det kunne måske skabe endnu mere dynamik og ville være sundt for byen.”

En platform for unge talenter

Carsten Holst: ”Lad os se lidt fremad. Hvad drømmer du om for Robertas?

Alexander Kølpin: ”For Robertas drømmer jeg om, at vi skaber en platform, hvor unge kan få lov til at prøve ting af. Et sted for eksperimenter og møder. Derfor er det heller ikke vores intention at booke store navne til underholdning. Vi vil hellere samarbejde med unge kunstnere og talenter. F.eks. med konservatoriet om at lade studerende planlægge events. Robertas vil være rammen som andre skal fylde den med liv.”

”Vi skal betale husleje og lønninger – og samtidig skabe en platform, hvor talenter kan udfolde sig. Derfor skal vi også tage kulturen lige så alvorligt som vores mad og værelser. Der gør vi blandt andet ved at ansætte en dedikeret Kultur og program Manager (Samt arbejder på at etablere et ”Kultur Panel”) der kan sætte en retning for hvert af vores huse. Fordi kunst er forskellig i forskellige byer, og Aarhus har sit eget publikum og sin egen profil.

Carsten Holst: ”Er der noget, du gerne vil tilføje her til sidst?”

Alexander Kølpin: ”Vi har fået en utrolig positiv modtagelse i Aarhus – både fra byen, borgmesteren og folk som dig. Den åbenhed og velvilje har gjort stort indtryk. Det kunne man godt lære noget af i hovedstaden.”

Artikler

Det sker i Århus

Find en oversigt over de kommende oplevelser og events i Århus.

Kultur