Aarhus Inside logo

Igshaan Adams’ Weerhoud på ARoS er en udstilling, der bliver siddende i hjertet

Udgivet: 17. januar 2025
Igshaan Adams – Weerhoud - ARoS
af: Christina Hazelden - Fotograf: Wyrle Studio

Igshaan Adams er måske ikke et navn, der siger de fleste danskere noget – endnu. Men det kan meget vel ændre sig med hans udstilling Weerhoud på ARoS. Her får man mulighed for at opleve en kunstner, der med sine vævede værker dykker ned i de store spørgsmål om liv, relationer og identitet. Gennem tekstiler, perler og tråde væver han historier, der taler til noget dybt menneskeligt.

Adams’ værker er både visuelt overvældende og følelsesmæssigt gribende. De inviterer dig til at komme tættere på – ikke kun rent fysisk, men også mentalt – og lade tankerne vandre mellem de små detaljer og de store fortællinger, der er flettet ind i hans kunst. Og med ARoS som ramme får værkerne plads til at folde sig fuldt ud.

Igshaan Adams – Weerhoud - ARoS

Når historierne kommer tæt på

Torsdag den 16. januar var vi inviteret til en særlig for-visning af Weerhoud. Kurator Maria Kappel Blegvad tog os med ind i Adams’ univers med en fortællende tilgang, der gjorde oplevelsen både levende og nærværende.

Adams selv deltog også i rundvisningen og supplerede med små personlige refleksioner. Han fortalte blandt andet om, hvordan fundne genstande fra hans eget hjem er blevet vævet ind i tæpperne, og hvordan værkerne ofte opstår som en proces – en langsom rejse mod det færdige udtryk.

Samtalerne mellem Adams og Blegvad åbnede op for værkernes dybere lag og gav os et unikt indblik i de tanker og følelser, der ligger bag. Det var en oplevelse, hvor vi som publikum ikke blot betragtede værkerne, men blev inviteret ind i en større fortælling.

Igshaan Adams – Weerhoud - ARoS

Et værk, der rørte os alle

Blandt de mange værker er Ameen (2018) uden tvivl et af de mest bevægende. Det er et tæppe som blev vævet helt perfekt, og som Adams med vilje har beskadiget efterfølgende, så de synlige ar står tilbage som en del af værkets udtryk. Arrene symboliserer forholdet til hans far, som var en meget ond person og deres rejse mod forsoning. En proces, der har efterladt spor, men også skabt styrke.
I forbindelse med værket Ameen fortalte Adams også om en performance, hvor han fik sin far til at bade ham – en gestus, der normalt kun udføres, når en person er død. For Adams blev dette en nødvendighed for at heale forholdet til sin far og opnå indre fred.

Under fortællingen om værket var det tydeligt, hvor stærkt det rørte os. Fotografen, der er en mand på lidt over 2 meter og som var travlt optaget af at fange de gode billeder, sænkede kameraet for at lytte til fortællingen og jeg opdagede en tåre, der faldt stille ned ad hans kind.

Igshaan Adams – Weerhoud - ARoS

Fra de store værker til de små detaljer

Når du træder ind i rummet, er det de store værker, der først fanger blikket. De fylder rummene på ARoS og fremstår imponerende i deres skala. Men det er, når du kommer tættere på, at magien opstår. Hver tråd, perle og kæde synes at fortælle sin egen historie.

Et værk som Weerhoud (2024) kan næsten føles som en sky af minder og relationer. Når man står foran det, bliver man draget ind i detaljerne. De mange tråde, der flettes og krydser hinanden, minder om de mennesker og begivenheder, der har formet ens eget liv. Hver perle og kæde bliver en påmindelse om, at det er i de små, tilsyneladende ubetydelige valg og møder, at livet virkelig bliver vævet sammen.

Jeg blev stående længe foran værket, hvor jeg fulgte de enkelte tråde med øjnene og tænkte på de mange relationer og oplevelser, der har påvirket mig. Nogle minder føltes varme og nærværende, mens andre vækkede en følelse af tab eller uventede forandringer, der havde ledt mig ad nye stier i livet.

Værket inviterer gæster til at stoppe op og reflektere – ikke bare over de store øjeblikke, men også over de små detaljer, der ofte går ubemærket hen, men som alligevel bærer en enorm betydning. Det er en oplevelse, der sætte spor og man bliver efterladt med en følelse af ro og eftertanke.

Igshaan Adams – Weerhoud - ARoS

En personlig forbindelse

Et andet værk, der gjorde stort indtryk, var Ouma (2016). Det er en hyldest til Adams’ bedstemor, en kvinde, der på trods af livets mange byrder altid tog sig af andre. Tæppets tunge struktur afspejler hendes styrke og de mange roller, hun havde. Adams forklarede, hvordan værket også er præget af de farver, hun bar til hverdag, og hvordan det repræsenterer hendes liv og den respekt, folk havde for hende, selvom hun ofte følte sig overset.
For mig personligt var det et værk, der vækkede minder om min egen bedstemor – en kvinde, der også bar meget, men altid gjorde det med en urokkelig styrke. Det var et øjeblik af genkendelse, hvor Adams’ fortælling og min egen blev flettet sammen på en helt utrolig måde.

Et af de sidste værker i udstillingen, Remnant (2016) er skabt af materialer, ståltråd, sytråd og perlestrenge, som var blevet kasseret. men som Adams havde samlet op fra sit ateliergulv i stedet for at smide ud. Han beskrev værket som et hylster, der symboliserer en menneskekrop, når sjælen har forladt den. Det handler om resterne af noget, der fortsætter med at eksistere, og om hvordan selv det, vi anser som ubrugeligt, kan få nyt liv og mening.

Igshaan Adams – Weerhoud - ARoS

En udstilling, der bliver hos dig

Adams’ værker inviterer dig til eftertanke og refleksion over de tråde, der binder os sammen som mennesker. De minder os om, at selv de sår og brud, vi bærer med os, kan rumme en form for skønhed.

Hvis du besøger ARoS i de kommende måneder, er Weerhoud en oplevelse, du ikke bør gå glip af. Det er en udstilling, der giver plads til refleksion og fordybelse og bliver hos dig længe efter, du har forladt museet.

Igshaan Adams – Weerhoud - ARoS

Igshaan Adams – Weerhoud: 18. januar 2025 – 3. august 2025

Focus – Niveau 5

ARoS præsenterer den første store soloudstilling i Norden af den sydafrikanske kunstner Igshaan Adams.

Udstillingen inviterer dig ind i Adams’ sanselige og poetiske univers, hvor vævede billedtæpper og skulpturelle støvskyer fremstillet af materialer som perler, muslingeskaller, reb, silke og sølvkæder skaber en unik oplevelse.

På udstillingen kan du opleve værker fra 2014 og frem til i dag, herunder en af Adams’ største støvskyinstallationer, der bærer titlen Weerhoud. Ordet stammer fra afrikaans og betyder “tilbageholdt” på dansk.

Igshaan Adams – Weerhoud - ARoS

Igshaan Adams

Det sker i Århus

Find en oversigt over de kommende oplevelser og events i Århus. 

ARoS

Moesgaard

Artikler