Aarhus’er #1 – En udstilling med beats, budskaber og byens egne stemmer
Solen skinnede over Kunsthal Aarhus, da udstillingen Aarhus’er #1 åbnede fredag eftermiddag. Allerede længe før de første ord blev sagt i mikrofonen, havde gæsterne fundet sammen i solen med vin i glasset, grin og snakke. Stemningen var afslappet og opløftet, fyldt med gensynsglæde blandt gamle venner og nysgerrighed fra nye ansigter.
Indenfor ventede rummene på at blive indtaget. Men først blev publikum budt velkommen udenfor, hvor chefkurator Peter Ole Pedersen og kunstneren bag udstillingen, Kristoffer Ørum, holdt taler.
Når byen taler med sig selv
“Det her er ikke bare en udstilling, det er en samtale. Med byen, med hinanden og med vores forståelse af, hvem vi er som aarhusianere,” sagde Peter Ole Pedersen og beskrev, hvordan Aarhus’er #1 er første kapitel i en ny serie med fokus på det lokale, det kollektive og det direkte.
“Den lever og trækker vejret sammen med den virkelighed, der er lige udenfor døren.”
Kristoffer Ørum fulgte op med både alvor og selvironi:
“Vi har prøvet at tage kontrollen tilbage fra algoritmerne og bruge AI som vores assistent, ikke som vores chef.”
Og fortsætter “Jeg har forsøgt at lave noget, der ikke er for smagfuldt. Noget åbent og inkluderende.”
Med t-shirts til salg, tekstværker og humoristiske budskaber inviterer Ørum gæsterne ind i et æstetisk univers, hvor hiphop, lokal identitet og DIY-stemning går hånd i hånd.
“Vi håber, det her bliver starten på noget større – noget, der bliver ved med at udvikle sig.”
Beats under åben himmel
Lige efter talerne trådte Emilio Hestepis frem og rapperen satte straks rytme og ord på det fællesskab, der allerede var i gang med at tage form.
Midt mellem vin, børn og solskin vakte han begejstring med en optræden, der både var poetisk protest og kærlig opsang.
Folk nikkede taktfast, smilte og lyttede. Det hele føltes næsten som en havefest. Senere fortsatte han inde i kunsthallen og det blev ikke mindre intenst.
En kæmpe pladespiller og lydsporet til en by
Midt i kunsthallens centrale rum drejer en pladespiller så stor, at man kan stille sig op på den. Den sortgule skulptur fylder rummet med både volumen og symbolik og med musik.
Fra en stabel højttalere i hjørnet strømmer lyden ud, og det hele bliver til en fysisk oplevelse, der trækker tråde til både Bronx og Bispehaven.
Over døren hænger et skilt, som sætter tonen: “FRIHED, & LIGHED HIP-HOP”, en remixet version af franske idealer og et bud på, hvad der binder udstillingen sammen – en grundlæggende respekt for det uperfekte, det menneskelige og det, vi deler med hinanden.
En anden version af Aarhus
Langs væggene i udstillingen hænger en serie AI-genererede billeder, der forestiller en alternativ virkelighed, hvor Aarhus i 1980’erne udviklede sig med hiphop og arbejderkultur som drivkraft. Her er ingen koncerthaller eller havnefront. I stedet ser man rå betonblokke med grafittibannere, ungdomshuse med trommemaskiner og børnehaver i spraymaling.
Billederne ligner noget, man næsten husker og det er præcis pointen. Under hvert billede står en kort tekst, der sætter scenen: ”Folketinget 1988, hvor statsministeren trådte ind til breakbeats og folkelige freestyledebatter” eller ”Aarhus Universitet 1991 nu med scratches og åbne mikrofoner i forelæsningssalen”.
“Vi vil gerne have, at det hele virker lidt for velkendt, som noget, man næsten kan genkende. For så kan man begynde at se det på en ny måde,” forklarede Kristoffer Ørum.
Det er en spekulativ historieskrivning, hvor AI bruges til at skabe billeder, vi aldrig har set, men godt kan forestille os. Et remix af fortid, nutid og fremtid, tilsat lokalt sprog og skæve smil. Værkerne er ikke udstillet som teknologi, men som kulturkritik og kærlig byfantasi.
Tryk, trøjer og tankegods
I caféområdet er der en bod med trøjer og statement-varer, alt sammen en del af værkerne. Det er kunst, man kan købe med hjem, tage på og tage stilling til.
Det hele er lige til at gå til, men ikke til at komme udenom. Og det er måske netop pointen.
Stemningen til ferniseringen var uformel og levende. Folk snakkede med hinanden, med værkerne og med dem, der havde skabt det hele. Der var plads til latter, til undren og til at stå stille og lytte.
Og det hele startede med en solskinsdag og en pladespiller, der inviterer dig op på scenen.
Praktisk:
Udstillingen Aarhus’er #1 kan opleves på Kunsthal Aarhus fra juni og frem til 2. november 2025. Adgang er gratis.