Munday Nicole og Michelle

Munday.dk ønsker at  skabe et inspirations univers og mere fællesskab ind i hverdagen

Bæredygtighed og fællesskab er et gennemgående tema, når Nicole og Michelle taler om deres passion indenfor iværksætteri. De to 26-årige kvinder mødte hinanden på Innovation og iværksætteri uddannelsen og har siden været udadskillige, både som veninder og som forretningspartnere. 

Hvem er Munday.dk?

I den lille hyggelige lejlighed midt i Århus, hvor Nicole og Michelle sidder og finpudser de sidste detaljer til deres første event, er der i denne uge lidt ekstra sitren udenpå tøjet. Alt skal være klar til torsdag, når de åbner dørene og byder gæster velkommen til en aften med secondhand tøj og fællesskab i en hyggelig atmosfære. 

Idéen til Munday.dk har ikke fra starten været lige ud ad landevejen. Der skulle først nogle ture ud af et par sideveje, inden konceptet stod helt skarpt. Det har dog altid ligget klart, at ordene fællesskab og bæredygtighed skulle være i fokus. 

Her har de gule post it på væggene været skrevet med idéer, lige fra salg af genbrugsmøbler til design af eget tøjmærke og som Michelle også nævner “mange af punkterne tog udgangspunkt i bæredygtighed og hvor vi kan gøre en forskel”.

Fællesskabet er vigtigt

Det blev en kombination af flere idéer, der blev starten på Munday.dk, som slår dørene op på torsdag på Sydhavnen. På spørgsmålet om, hvad forskellen er på et secondhand event hos Munday og et event andre steder, var der ingen tvivl hos hverken Nicole eller Michelle. For dem begge er vigtigheden af at skabe en unik og uforglemmelig oplevelse og et fællesskab hos kunderne og standholderne i stedet for at tjene på det. Derfor er prisen på en stand også sat til kun 100 kr.

De to kvinder vil begge selv stå i døren og tage imod alle kunder og som lidt ekstra gå rundt med varme drikke og lidt snacks, “det er vores fineste opgave, at folk føler sig taget godt imod, udbryder Nicole. Michelle nikker “det gør noget, hvis man gerne vil skabe et fællesskab, at man føler sig set og velkommen”. 

Munday Nicole og Michelle
Munday Nicole og Michelle

Veninder og firmapartnere

Det er ingen tvivl om, at de begge har en stor passion for Munday og den harmoniske stemning blandt dem skinner da også tydeligt igennem. Men kan man være veninder og sammen skabe en virksomhed uden konflikter? Her er de begge to helt enig, “vi er gode til at snakke om tingene og med vores kompetencer, så er det bare spot on med vores samarbejde. Vores arbejdsfordeling kommer så naturligt. Vi har ikke haft sådan, at jeg gør det og du gør det”, siger Nicole med et stort smil. 

Michelle er helt enig “jeg er meget på løsninger og snak udadtil, sådan meget sælgertypen, hvorimod Nicole er mere den kreative, der arbejder med opbygning af hjemmesiden og vores brand identitet. Det er også hende, som har lavet vores logo”. Begge to finder sig rigtig godt tilpas i hver deres roller og det mener de begge er med til at gøre både virksomheden, men især deres samarbejde stærkere. 

Munday.dk afholder Secondhand event, torsdag den 21. oktober på Jægergårdsgade 154, på Sydhavnen i Århus fra kl. 17-21.

De næste events dage bliver 25. november og 16. december. En stand koster 100 kr og der er gratis entre for gæster.

Se mere på Munday.dk Facebook.

Munday Nicole og Michelle
Munday Nicole og Michelle

Valg af lokale

At Munday.dk kan åbne døren til et secondhand event på torsdag, var tæt på ikke at lykkedes. Fra at de gik online midt i september, var der kun en måned til, at eventet skulle finde sted. Men at finde et ledigt lokale i Århus var umiddelbart en svær opgave. Her var det nemlig vigtigt, at det ikke var alt for dyrt samtidig med, at det skulle være nemt at parkere og det viste sig hurtigt at være deres største udfordring. Det resulterede i et par uger med lidt for meget spænding og rigtig mange telefonsamtaler, inden valget faldt på et lokale i Sydhavnen. 

Efter fundet af lokale begyndte idéen til navnet. De havde fundet et virkelig godt navn, men som det nogle gange er med rigtige gode navne, så var det optaget af en anden virksomhed. I tænkeboksen igen og efter 3 uger blev Munday.dk bragt til live. Her var det vigtigt med et navn, som ikke låste sig fast på secondhand, for det er fællesskabet, der driver værket og det de ønsker at udvikle på. 

Samtidig skulle navnet have en dybere mening, men også være simpelt og klassisk, som Michelle siger “Munday er symbolet på hverdagen, hvor vi kan gøre noget mere ud af hverdagsaften og skabe noget mere livskvalitet i hverdagen”. 

Munday Nicole og Michelle

Hvad gør man så, når man har en rigtig god idé for at få andre til at synes det også er en god idé og især, når man kun har 4 uger? For Nicole og Michelle var de helt enige i, hvordan stilen skulle være og gennem netværk, sociale medier og mund til mund blev kendskabet spredt, “vi er blevet mega overrasket over, at folk har taget så godt imod” smiler Nicole. Den første uge, hvor der kun var solgt 1 stand var dog ikke helt uden panik, men da interessen begyndte at vise sig kunne de ånde lettet op. Følelsen af overvældelse er stor “vi syntes det er mega fedt, når folk trykker deltager i eventet på Facebook. Men det viser også, at der er et marked for det” siger Michelle og Nicole slutter af “Det er også bare fedt at starte sådan ud med det pres vi har haft, for kan vi klare det, så kan vi klare meget andet også”.

Munday Nicole og Michelle

Opslaget er ikke sponsoreret. Fotograf Nicole, Munday.dk

Nyeste artikler